fbpx

כלבי האלוהים: חקר הקשר בין כלבים ואלוהויות במצרים העתיקה

מבוא
כלבים היו חלק מהותי מההיסטוריה האנושית במשך אלפי שנים, וזה נכון במיוחד במצרים העתיקה. כלבים מילאו תפקידים שונים בחברה המצרית העתיקה, החל מבני לוויה לציד וכלה במגנים. הם אפילו היו קשורים לאלים ואלות שונות בדת המצרית העתיקה.ההיסטוריה של הכלבים במצרים העתיקה ואת משמעותם התרבותית.

תפקיד הכלבים במצרים העתיקה
כלבים זכו להערכה רבה בחברה המצרית העתיקה, במיוחד כבני לוויה לציד. הפרעונים היו יוצאים לעתים קרובות למסעות ציד, והם היו לוקחים איתם את כלביהם. בנוסף לציד, כלבים שימשו גם לשמירה על בתים ומקדשים. הם אומנו לתקוף כל פורץ ונחשבו לחלק מכריע במערכת הביטחון.

גזעים שונים של כלבים
למצרים הקדמונים היו גזעים שונים של כלבים, שחלקם קיימים עד היום. גזעים אלה כללו את הסאלוקי, גזע של כלב ציד שהיה נערץ במיוחד במצרים העתיקה. היו גם גרייהאונדים, ששימשו לציד ומרוצים, כמו גם מסטיפים, ששימשו ככלבי שמירה. גזעים אחרים שהיו נפוצים במצרים העתיקה כללו את כלב פרעה ואת כלב איביזן.

כלבים כסמלים דתיים
בדת המצרית העתיקה, כלבים היו קשורים לאלים ואלות שונים. האל אנוביס, למשל, תואר לעתים קרובות עם ראש של כלב. הוא היה אל החניטה והמתים, והאמינו שהוא הדריך את הנשמות לחיים שלאחר המוות. אל נוסף הקשור לכלבים היה וואפוואט, שתואר עם ראש של זאב או תנין. הוא היה אל המלחמה והציד ולעתים קרובות הוצג כשהוא מוביל צבאות לקרב.

שיטות קבורה
כלבים גם נחנקו ונקברו עם בעליהם במצרים העתיקה. תהליך החניטה כלל הוצאת איבריו הפנימיים של הכלב ועטיפת גופו בפשתן. לאחר מכן הוכנס הכלב החנוק לקבר עם בעליו. חלק מהקברים אף הכילו להקות שלמות של כלבים חנוטים.

ביות ורבייה
המצרים הקדמונים היו מעורבים גם בביות ובגידול כלבים. הם היו מגדלים כלבים באופן סלקטיבי עבור תכונות מסוימות, כגון מהירות וזריזות, וגזעים מסוימים גודלו במיוחד לציד. הממשלה אף הסדירה את גידול הכלבים, והיו חוקים שנועדו למנוע רבייה של כלבים מעורבים.

חפצים הקשורים לכלבים
ממצאים הקשורים לכלבים נמצאו בקברים ובמקדשים מצריים עתיקים רבים. חפצים אלה כוללים פסלים, קמעות ואפילו תכשיטים. חלק מהאובייקטים האלה מתארים גזעים ספציפיים של כלבים, בעוד שאחרים מתארים כלבים במובן כללי יותר. ממצאים אלה נותנים לנו תובנה על התפקיד שכלבים מילאו בחברה המצרית העתיקה ועל ההערצה שבה הם התנהלו.

מסקנה
כלבים היו חלק חשוב בחברה המצרית העתיקה, ומילאו תפקידים שונים, החל מבני לוויה לציד וכלה בסמלים דתיים. הם זכו להערכה על יכולות הציד, נאמנותם והגנתם. המצרים הקדמונים אפילו חנקו את כלביהם וקברו אותם עם בעליהם. באמצעות החפצים והציורים שנותרו מאחור, אנו יכולים להשיג הבנה טובה יותר של המשמעות התרבותית של כלבים במצרים העתיקה.

Facebook
LinkedIn

לעוד מאמרים מעניינים

לכל שאלה מוזמנים להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם

logo of the website dog with leash

בעל מקצוע בתחום הכלבנות?
הגיע הזמן להצטרף לאתר הכלבנות של ישראל

בוא להיות חלק מהקהילה הכי מגניבה בישראל